
December 9, 2014 Tuesday
An article on Nov. 26 examining the 
grand jury evidence in the shooting death 
of Michael Brown in Ferguson, Mo., re-
ferred incorrectly to an exchange during 
the testimony of Officer Darren Wilson, 
who killed the unarmed teenager. It was a 
grand juror – not the prosecutor – who asked 
Officer Wilson, “You felt like your life was 
in jeopardy?” and then followed up with 
another question, “And use of deadly force 
was justified at that point in your opinion?”

A picture caption last Tuesday with an article 
describing new data about the early universe 
referred incorrectly to microwave radiation 
recorded by the Planck satellite in one patch of 
sky. The microwaves shown were emitted by 
dust in the Milky Way, not by the Big Bang.

An article on Nov. 27 about a polio crisis 
in Pakistan, made worse because of attacks 
on health workers by militants and political 
chaos, misidentified one of the people who 
accused Prime Minister Nawaz Sharif of 
corruption and ineptitude. He is Imran Khan, 
a political opponent, not Mr. Sharif himself.

December 8, 2014 Monday
An article on Wednesday about a death 
sentence imposed on nearly 200 defendants 
by a judge in Egypt over the killing of 11 
police officers during a riot last year mis-
stated part of the given name of the Middle 
East and North Africa director of Human 
Rights Watch, who commented on the mass 
sentencing and others like it in the country. 
She is Sarah Leah Whitson, not Sarah Lee.

An Open Source column on Tuesday, 
about two young sisters in India who were 
seen in a widely circulated video fend-
ing off three men who they accused of 
sexually harassing and threatening them, 
misstated the day that three suspects were 
arrested in the case. They were detained 
late Sunday, Nov. 30, not last Monday.

December 7, 2014 Sunday
An article on Nov. 23 about a growing 
movement among European governments to 
recognize Palestinian sovereignty erroneously 
attributed a distinction to Sweden in some 
editions. Several European countries, includ-
ing Malta, Albania and Cyprus, recognized 
Palestine as a state in 1988, immediately after 
the Palestine National Council declared inde-
pendence; Sweden was not the first to do so.

An article last Sunday about the continuing 
significance of camels for Jordan’s Royal 
Desert Forces misidentified one of the items 
that officers of the desert forces, a branch 
of the national police force, used to carry 
during multiday camel patrols. They car-
ried ghee, or clarified butter, not lard.

December 6, 2014 Saturday
An Op-Ed article last Friday attributed an 
erroneous distinction to the Union general 
Patrick Edward Connor and the Colorado 
governor John Evans, who were involved in 
massacres of American Indians in the 1860s. 
There is no state capital named for them.

December 5, 2014 Friday
An article on Tuesday about a 15-year-old 
French girl who the authorities believe 
joined jihadists in Syria after being lured 
by Islamist websites that try to recruit 

Freitag 05. Dezember 2014
Währung auf Talfahrt Grafik vom 4. 
Dezember 2014 In unserer Grafik zum 
Verfall der russischen Währung auf Seite 
13 fehlte der Hinweis, dass die Kurve 
den Gegenwert von 100 Rubel in Euro 
zeigt und nicht nur von einem Rubel.

Donnerstag 04. Dezember 2014
In der ersten Version des Textes hieß es, 
der Moderator würde die schnellen Neu-
tronen abbremsen, um eine Kettenreak-
tion zu verhindern. Es ist jedoch so, dass 
der Moderator die schnellen Neutronen 
abbremsen muss, damit diese überhaupt 
Kernspaltungen auslösen können. 

Das Deutsche Literaturarchiv Marbach hat 
die Korrespondenz zwischen Martin Heide-
gger und seinem Bruder Fritz Heidegger mit 
der Unterstützung der Stiftung Kulturgut 
Baden-Württemberg und der Deutschen 
Forschungsgemeinschaft erworben. In der 
ursprünglich dazu versandten Pressemittei-
lung wurde versehentlich die Kulturstiftung 
der Länder genannt. Der Stiftung Kulturgut 
Baden-Württemberg verdankt das Mar-
bacher Archiv bereits zahlreiche wichtige 
Erwerbungen. In der Vergangenheit hat die 
Stiftung wiederholt den Ankauf bedeutender 
Autografen Martin Heideggers ermöglicht.

Ein Wort der Woche in der vergangenen Aus-
gabe ( ZEIT Nr. 49/14), laut dem die Repub-
likanerin Sarah Palin behauptet habe, wäre sie 
Obama, würde sie alle elf Millionen illegale 
Einwanderer in Boote stecken und zurück 
nach Mexiko schicken, war ein erfundenes 
Zitat der US-Satirezeitung The Daily Currant.

Der als protzig verschriene neue Präsi-
dentenpalast in Ankara ist, wie die Bilder 
der Papstreise zeigen, durchaus schön. In 
der vorigen Ausgabe der ZEIT berichtet-
en wir von Erdogans Einladung an Fran-
ziskus: Der Papst sollte im Weißen Palast 
allerdings nicht „wohnen”, sondern dem 
Präsidenten nur einen Besuch abstatten.

In dem Artikel Wer fährt, wird erfasst 
(ZEIT Nr. 49/14) ist von „Bewegungsdat-
en” und „Bewegungsprofilen” die Rede, die 
im Rahmen der geplanten Pkw-Maut von 
deutschen Autofahrern entstünden. Diese 
Darstellung ist so nicht richtig. Zwar sollen 
auch die Kennzeichen deutscher Autofahr-
er erfasst werden, um ihnen nachweisen zu 
können, dass sie Bundesfernstraßen genutzt 
haben und somit voll mautpflichtig sind. 
Jedoch plant das Verkehrsministerium, nur 
die Daten der ersten Kontrolle für bis zu 13 
Monate zu speichern. Alle danach erhobe-
nen Daten sollen umgehend wieder gelöscht 
werden. Damit würden nur das Kennzeichen 
und der Tag von einer Fahrt je Fahrzeug 
gespeichert. Eine Erstellung von Bewegung-
sprofilen wäre auf dieser Basis nicht möglich.

Freitag 28. November 2014
Bei den Beteiligten der Messerstecherei an 
der Nathan-Söderblom-Kirche in Reinbek 
handelt es sich um zwei Malier und nicht, wie 
berichtet, um Senegalesen. Ein Asylbewerber 
hatte einen Mitbewohner angegriffen und 
an der Brust verletzt. Gegen den in U-Haft 
sitzenden Täter ermittelt die Staatsan-
waltschaft wegen versuchten Totschlags. Dem 
Opfer geht es mittlerweile wieder gut. Seit 
April dieses Jahres leben elf junge Männer 
aus dem westafrikanischen Mali in Reinbek.

C
o

r
r

ect
i

o
ns


an

d
C

la
r

if
ic

at
io

ns


adolescent girls misstated the timing of her 
disappearance. She left her hometown of 
Bethoncourt in October, not “last month.”

A photo appearing in Thursday’s print 
editions with the news section article about 
a 12-year-old boy fatally shot by Cleveland, 
Ohio, police was not from the boy’s funeral.

In a story Thursday about a U.S.-Iraqi 
deal of immunity for U.S. troops, the 
Associated Press erroneously reported 
that U.S. Ambassador Stuart Jones spec-
ified that current Prime Minister Haider 
al-Abadi gave the assurances of immunity. 
He said it was the Iraqi government, and 
the U.S. Embassy has since clarified that 
the agreement was reached in June, when 
Nouri al-Maliki was prime minister.

The On the Road column on Tuesday, 
an interview with the Transportation 
Security administrator about T.S.A.’s 
PreCheck program, misspelled the name 
of a private company that also provides 
fast-pass security. It is Nexus, not Nexis.

In a Nov. 24 story about university lec-
turers being monitored by reporters from 
a Communist Party-run newspaper, the 
Associated Press erroneously said Zhang 
Wen is a professor at the University of 
Science and Technology Beijing. He is 
a part-time professor at the Huazhong 
University of Science and Technology.

December 4, 2014 Thursday
An article on Sunday about the dropping of 
all remaining charges, including murder, 
against the former Egyptian president Hosni 
Mubarak stemming from his attempt to 
stay in power during the Arab Spring revolt 
misidentified the source of a comment that 
the judges who made the ruling were collab-
orating with Mr. Mubarak. That comment 
was by Khaled Ali, a human rights lawyer; it 
was not by another Egyptian named Khaled 
Ali, who is a former presidential candi-
date as well as a human rights advocate.

The Rosh Hayyin Journal article on Tuesday 
about the discovery by archaeologists that 
ancient inhabitants of the Qesem Cave in 
Israel made a practice of recycling tools 
referred incorrectly to reports from 2010 
that several teeth found at the cave provided 
evidence of the earliest existence of Homo 
sapiens in the world. Although the reports, 
published in Israeli news media, went 
beyond conclusions in academic papers, it 
is not the case that they were erroneous.

An article on Nov. 11 about voters’ lack 
of enthusiasm for an attempted political 
comeback by Nicolas Sarkozy, the former 
French president, misstated the timing of a 
vote for president of the Union for a Popular 
Movement, Mr. Sarkozy’s center-right party. 
It was scheduled for late November, not 
“next month.” The article also misspelled 
the surname of a high school student who 
asked Mr. Sarkozy what he intended to do 
for young people if he won the presidency 
in 2017. He is Amin Brimou, not Baimou.

A brief report in the Observatory column on 
Tuesday about burial practices in 17th- and 
18th-century Poland to ward off vampires 
referred incorrectly, in some copies, to the 
type of isotopes the researchers analyzed 

in corpses’ dental enamel. The strontium 
isotopes were stable, not radioactive.

December 3, 2014 Wednesday
Dana Milbank’s Washington Sketch column 
in the Dec. 2 A-section incorrectly referred 
to remarks made by President Obama “after 
the 2013 Trayvon Martin killing.” Obama 
made the remarks that year after George 
Zimmerman was acquitted in the killing.

A map that accompanied a U.S. News 
article Tuesday about home builders’ 
increasing use of solar panels showed the 
intensity of solar radiation across the U.S. 
on the basis of kilowatt hours per square 
meter per day. The map’s legend incor-
rectly said it showed the amount of power 
that solar-energy systems could generate 
from that radiation. Systems typically 
can’t convert all radiation to solar power.

A Shatila Journal on Saturday about the 
Shatila and Sabra Palestinian refugee camps 
in Lebanon, which have experienced sweep-
ing changes since tens of thousands of people 
displaced by the Syrian civil war have found 
refuge there, referred incorrectly to the names 
of a town from which Palestinians fled in 1948 
in what is now Israel. The Arabic name of the 
town in 1948 was Safad, not Safat, and today 
in Israel it is called Tzfat or Safed, not Safad.

In a story Dec. 2 about religious lead-
ers signing onto a Vatican initiative to 
end modern-day slavery, The Associated 
Press misspelled the name of one of the 
signatories. He is Zen Master Thich Nhat 
Hanh, not Zen Master Thich Hnat Hanh.

An article on Sunday about young Japanese 
who have gone to Guadalcanal to help find the 
remains of Japanese soldiers killed in the bat-
tle for the island during World War II referred 
imprecisely to the 22,000 Japanese and 7,000 
American deaths. They occurred in land, air 
and sea combat, not just on the island itself.

An article about a report produced by the 
government’s chief scientist, Mark Walport, 
said that it compared the risks of fracking 
to thalidomide and asbestos. The reference 
was to a chapter written by Prof Andrew 
Stirling for the evidence and case studies that 
accompanied the report. It did not directly 
compare the risks, but said history presented 
examples of innovation trajectories that later 
proved to be problematic – including thalid-
omide and asbestos – and that innovations 
including hydraulic fracking arguably offered 
a contemporary prospective example. The 
article and headline have been amended.

A tidal lagoon power project planned 
for Swansea Bay is not expected to pro-
vide 8% of the UK’s energy, as a report 
said, 2 December, page 4. What the en-
ergy secretary, Ed Davey, has said is that 
a number of tidal lagoon projects “could 
provide up to 8% of our power needs”.

An article looking at the issue of legal costs 
in the Plebgate libel case lost by the MP 
Andrew Mitchell last week, 28 November, 
page 11, said legal aid “has almost never 
been available for libel claims, although it 
was eventually awarded in the McLibel Two 
case, where the two campaigners were sued 
by the McDonald’s food chain”. In fact the 
McLibel Two, David Morris and Helen Steel, 

did not win legal aid, but the European court 
of human rights ruled that the denial of legal 
aid to them case constituted a breach of their 
rights to a fair trial and to free expression.

December 2, 2014 Tuesday 
An article on Thursday about President 
Obama’s new environmental regulations 
misstated how ozone gets into the air. 
Ozone is a smog-causing pollutant creat-
ed by emissions from factories and coal 
plants; it is not itself emitted into the air.

An article in the Nov. 30 Section A about a 
call for the U.S. to replace its aging nuclear 
weapons reported that former Los Alamos 
National Laboratory director Siegfried 
Hecker said the country could build a new 
generation of weapons without underground 
testing. Hecker, who opposes testing, be-
lieves that testing would be necessary.

An Opinion piece, 1 December, page 28, 
said that “while London remains the most 
prosperous city in Europe, nine out of the 
10 poorest places in the EU are all in the 
UK”. That figure was from a report by 
Inequality Briefing, which found that nine of 
the 10 poorest regions in northern Europe, 
not the whole of the EU, were in the UK.

An article on Monday about the use of emails 
from Steve Jobs in lawsuits involving Apple 
misstated the month that a trial is set to begin 
in a case in which Apple and five other Silicon 
Valley companies are accused of conspiring 
to keep wages down. It is April, not January.

A report saying that Muhammad has be-
come the most popular name for baby boys 
in the UK should have made clearer that the 
information from the BabyCentre website 
was based on a survey of 56,000 users who 
gave birth in 2014. The latest official figures 
show Muhammad was the 16th most pop-
ular name for boys in England and Wales 
and the 52nd most popular in Scotland.

December 1, 2014 Monday 
In a story Nov. 18 about Texas’ textbook 
approval process, The Associated Press 
reportedly erroneously that MerryLynn 
Gerstenschlager said the proposed books 
should describe “forced wealth distri-
bution” imposed by the United Nations. 
Grestenschlager said she wanted the books 
to describe the “redistribution of wealth.”

A news analysis article on Nov. 23 about 
efforts by China’s leader, Xi Jinping, to show-
case his country as the dominant economic 
power in Asia referred incorrectly to the front 
page of a local newspaper in the Australian 
state of Tasmania where he visited after a 
series of Asian summit meetings. The articles 
were written in Chinese – not in Mandarin, 
a form of spoken Chinese. (Standard writ-
ten Chinese is based on Mandarin.)

An Op-Ed article on Friday about the Sand 
Creek Massacre of 1864 incorrectly described 
the American Indian leader Black Kettle as 
one of the nearly 200 people killed. He died at 
the Battle of Washita in Oklahoma in 1868.

November 30, 2014 Sunday 
An opinion essay on Nov. 16 about sexu-
al assault on college campuses misspelled 
the given name of a legal scholar. She is 
Catharine A. MacKinnon, not Catherine.

The Economic View column last Sunday, 
about patterns of spending on luxury 
goods, misidentified the metal from which 
a Reinast toothbrush, costing $4,200, is 
made. It is titanium, not platinum.

An article last Sunday about the environmen-
tal record and state regulation of the North 
Dakota oil industry erroneously attributed a 
distinction to an oil spill last fall on the farm 
of Steven and Patricia Jensen near Tioga. It 
is considered the largest on-land oil spill in 
recent American history, not the largest ever.

An article last Sunday about Basuki Tjahaja 
Purnama, who recently became only the 
second Chinese Christian governor of Jakarta, 
Indonesia, the capital of an overwhelmingly 
Muslim nation, misstated the role of Bambang 
Harymurti, who commented on prejudices 
against Chinese Indonesians. He is a for-
mer editor in chief of Tempo magazine, a 
leading Indonesian weekly, not a founder.

A letter about proposals to tackle extremism 
in universities (27 November, page 44) ended 
“We are on a slippery slope that leads to where 
Brecht forecast … Then they came for me.” 
Those final words should have been attribut-
ed not to Bertolt Brecht but to the anti-Nazi 
Lutheran pastor Martin Niemöller. His famous 
statement has been published in several forms, 
one of which begins “First they came for the 
Socialists …” and ends “Then they came for 
me – and there was no one left to speak for me.”

A news analysis article last Sunday about 
the rising tensions between Israelis and 
Palestinians that center on disputes over the 
plateau in the Old City of Jerusalem that is 
known as the Temple Mount by Jews and 
the Noble Sanctuary by Muslims referred 
incorrectly to the Islamic Waqf, the coun-
cil that oversees the site. It is administered 
by Jordan, not by Palestinians, although 
most of the people who run the site day 
to day are Palestinian. The article also 
referred imprecisely to the tunnels at the 
Western Wall, which is below the pla-
teau. While they run alongside the wall, 
and below the level of the exposed por-
tion where Jews gather to pray, the tun-
nels do not run directly under the wall.
 
November 28, 2014 Friday 
OPEC decided Thursday to maintain its 
production target at 30 million barrels a day, 
a level it has rarely fallen below since 2004. 
The text in a chart accompanying a Page 
One article about the decision incorrectly 
referred to a daily target of 30 billion barrels 
and said OPEC production had not fallen 
below its target between 2004 and 2011.

An article on Wednesday about a decision 
to release the grand jury documents in the 
Michael Brown shooting misspelled the sur-
name, after the first reference, of the St. Louis 
County prosecutor who made that decision. 
He is Robert P. McCulloch, not McCullough.

An article last Friday about the increase in 
health complaints because of drilling de-
scribed incompletely the regulatory efforts 
by the Texas Commission on Environmental 
Quality in the Eagle Ford and Barnett fields. 
The agency issued 35 fines in the last two 
fiscal years totaling more $436,000, not 
six, which referred to air standard viola-
tions discovered in response to third-party 

complaints. The article also misstated the 
amount that Aruba Petroleum was fined 
in 2012. It is $49,000, not $35,500.

HBOS was formed by a merger of Halifax 
and the Bank of Scotland, not the Royal Bank 
of Scotland as we said in a feature about 
whistleblowers in last Saturday’s Weekend 
magazine (Blowing it, page 32). The article 
also misspelled the name of the American 
psychologist known for a controversial ex-
periment on obedience to authority figures. 
He was Stanley Milgram, not Milgrim.

An article on Sunday about California’s 
experience with the turmoil of immi-
gration described incorrectly a group of 
immigrants living in the state. It is one-
third of the undocumented workers in 
the country who live in California, not 
one-third of all illegal immigrants.

November 27, 2014 Thursday 
In the Nov. 26 Section A, an article analyz-
ing the effects of the St. Louis prosecutor’s 
having taken the Michael Brown case to the 
grand jury referred to William Fitzpatrick, 
president-elect of the National District 
Attorneys Assn., as saying it was not usual in 
a police-involved shooting case for a prose-
cutor to lay out all the evidence and not ask 
a grand jury for a specific criminal charge. 
Fitzpatrick said that it was not unusual.

In the Nov. 26 Business section, an arti-
cle about SpaceX said that the Hawthorne 
rocket maker was challenging the Air 
Force’s block purchase of 36 rocket launch-
es. It should have said rocket cores.

Singapore gained independence from Britain 
in 1963, not 1965 as incorrectly stated in 
an article on 27th November. The city-state 
gained independence from Malaysia in 1965.

An article on Monday about the politics 
surrounding an unusual land deal in the 
North Dakota oil country described incor-
rectly a redistricting plan that eliminat-
ed the State Senate seat of Ryan Taylor, 
a Democrat who ran against Gov. Jack 
Dalrymple in 2012. Mr. Taylor’s seat was 
eliminated in late 2011, as he was prepar-
ing to announce his candidacy, not after he 
lost the election the following November.

An article about a legal challenge in-
volving the precise location of the border 
between Morocco and the Spanish en-
claves of Melilla and Ceuta, gave an incor-
rect conversion for the distance between 
the current series of fences built to keep 
Moroccan migrants from Spanish terri-
tory and an extra fence that Morocco is 
building. The distance – about 500 me-
ters – is about 1,640 feet, not 5,000 feet.

November 26, 2014 Wednesday 
A November 22 article about an east London 
housing estate where tenants could face big 
rent increases after it was bought by new 
owners, said that Hackney council had no 
responsibility to rehouse families who had 
been evicted from private properties on 
private land. That is not the case, although 
those evicted from private housing would 
have to meet the criteria for social housing.

An article on Monday about reaction in Silicon 
Valley to President Obama’s immigration 

Donnerstag 27. November 2014
Im Artikel Wo lechts und rinks sich treffen 
(ZEIT Nr. 48/14) sind leider vier Fehler 
unterlaufen. Inge Höger ist nicht außen-
politische, sondern abrüstungspolitische 
Sprecherin der Linken-Fraktion. Gemeinsam 
mit ihrer Fraktionskollegin Annette Groth 
fuhr sie nicht im Jahr 2012, sondern schon 
2010 auf dem Schiff Mavi Marmara über das 
Mittelmeer, um die israelische Seeblock-
ade zu durchbrechen. Der Israel-Kritiker 
David Sheen, der Gregor Gysi bis auf die 
Toilette verfolgte, ist nicht Amerikaner, 
sondern Kanadier. Die Abgeordnete Heike 
Hänsel nahm am Gespräch ihrer Kollegin-
nen Groth und Höger mit Sheen und dem 
Publizisten Max Blumenthal teil, sie hatte 
die beiden aber weder zu dieser Runde 
eingeladen noch zu einer zuvor geplanten 
öffentlichen Veranstaltung am 9. November.

Freitag 21. November 2014
In dem Bericht „Klinik gibt Entwarnung 
nach Ebola-Alarm in Neukölln” vom 19. 
November hatten wir berichtet, dass es sich 
bei dem erkrankten Dolmetscher um einen 
Mitarbeiter der Botschaft Sierra Leones 
handeln soll. Das ist nicht richtig. Der Mann 
ist kein Botschaftsmitarbeiter. Ein ent-
sprechender Hinweis der Botschaft wurde 
redaktionsintern leider falsch weitergeleitet. 
Die Feuerwehr war am späten Montagabend 
zu der Wohnung eines 34-Jährigen gerufen 
worden, das Virchow-Klinikum schloss eine 
Ebola-Erkrankung am Dienstagmorgen aus.

In die Berichterstattung zu den sinkenden 
Strompreisen in Hilden hat sich ein Kom-
mafehler eingeschlichen. Der Strompreis 
wird zum kommenden Jahr pro Kilo-
wattstunde von 27,4 um 0,8 auf 26,6 Cent 
sinken und nicht, wie irrtümlich gemeldet, 
um 80 Cent. Bei einem für eine vierköpfige 
Familie beispielhaften Stromverbrauch von 
jährlich 4000 Kilowattstunden bedeutet 
das eine Senkung um 2,7 Prozent sowie 
eine Ersparnis von rund 32 Euro im Jahr.

Dienstag 18. November 2014
In der B.Z.-Ausgabe vom 14.11.2014 
berichteten wir über den Prozess gegen 
Veysel K. (33) wegen Drogenhandels. 
Den Angeklagten haben wir als Trauzeu-
gen von Rapper Bushido bezeichnet. 
Das trifft nicht zu: Veysel K. war zwar 
ein enger Freund des Rappers, aber le-
diglich Gast auf dessen Hochzeit.

In unserer Ausgabe vom 18. Oktober 2014 
hatten wir unter der Überschrift „In Mo-
scheen Geld für IS-Terror gesammelt” 
berichtet, in der Raunheimer Moschee des 
Türkischen Kultur- und Bildungsvereins 
sei für den „Heiligen Krieg” der IS-Terror-
isten Geld gesammelt worden. Der Verein 
bestreitet dies mit Nachdruck. Wir halten 
unsere Darstellung nicht weiter aufrecht.

Donnerstag 13. November 2014
Bei der Vorstellung des in Würzburg ordi-
nierten Rabbiners Shlomo Aminov ist uns 
ein kleiner Fehler unterlaufen. Nachdem 
er aus Paris zurückgekommen war, konnte 
Aminov in Köln eine Wohnung von Freun-
den übernehmen, die nach Berlin umgezo-
gen waren. Die Mesusot seien jedoch nicht 
falsch angebracht gewesen, wie unser Text 
vermuten ließ. Er sei sich lediglich über ihre 
Anbringung nicht sicher gewesen, erklärt 
der junge Rabbiner, der in Bonn amtieren 

c
o

r
r

e
c

tio
n

s a
n

d
 c

l
a

r
ific

a
tio

n
s

policy misstated the legal authority Mr. Obama 
used to propose changes on immigration. They 
are executive actions, not an executive order.

An Oct. 5 Page One article about how 
the Ebola outbreak in West Africa got 
out of control misstated the capital of 
Nigeria. It is Abuja, not Lagos.

November 25, 2014 Tuesday 
Police in Ferguson, Mo., were armed with 
5.56mm assault-style rifles as they faced off 
with protesters Monday night. A Page One 
article in some editions Tuesday about a grand 
jury decision not to indict a police officer in 
the August shooting of a black teen incorrectly 
said they used 5.56 caliber assault-style rifles.

An article on Oct. 30 about the racial tone of 
some midterm election ads that Democrats 
aired in the South referred incorrectly to 
the creation of the “super PAC” Senate 
Majority PAC, which ran an ad on black 
radio stations in North Carolina saying the 
Republican candidate, Thom Tillis, support-
ed gun legislation that “caused the shooting 
death of Trayvon Martin.” The political 
action committee was created by former 
aides to Senator Harry Reid of Nevada, the 
majority leader – not by Mr. Reid himself.

The story on page 1 yesterday headlined 
“Protest leaders split over surrender” 
should have said that the three co-found-
ers of Occupy Central planned to “turn 
themselves in to police” - not “turn them-
selves into police” – on December 5.

November 24, 2014 Monday
An article about claims by some residents of 
Sark that they have been harassed by local 
journalists said that the Sark Newsletter com-
pared the government to the German admin-
istration of the 30s. To clarify: the comparison 
was to the government in Germany at that 
time, not to the German administration of 
Sark, which came later, 21 November, page 4.

November 23, 2014 Sunday 
The first name of Eric Garner, the Staten 
Island man who died of an apparent New York 
City police chokehold, was given as Kevin 
in a Greater New York article on Saturday.

An article in the Nov. 16 A section on 
India’s healthcare system incorrectly stat-
ed that between 2002 and 2012 an average 
of 12 Indian women a week died due to 
complications from tubal ligation surger-
ies. On average, 12 women died a month.

The Strategies column last Sunday, about 
Cogent Communications, a company that 
controls many of the digital interconnec-
tions that make up the basic plumbing of the 
Internet, referred incorrectly to W. Hodding 
Carter, author of “Flushed,” a book about 
the development of traditional plumbing 
– the pipes-and-porcelain variety. While 
he is a historian on that subject, he is not a 
former State Department spokesman. (His 
father, Hodding Carter III, held that post.)

A cover article last Sunday, about the de-
cision to privatize Southbridge Towers, 
an affordable housing complex in Lower 
Manhattan, misstated the occupation of 
Paul Hovitz, a resident at Southbridge. He 
is a retired special education teacher, not 
a retired physical education teacher.

The headline on an article about a high court 
ruling in the case of Yunus Rahmatullah, a 
Pakistani citizen who says he was tortured 
over a 10-year period after being captured by 
British special forces in Iraq and handed over 
to US troops (Man held in US has right to 
sue UK, court rules, 20 November, page 13), 
erred in saying he was held in the US. As the 
longer online version of the story said, he was 
held by US forces in Iraq and Afghanistan.

November 21, 2014 Friday 
An Op-Ed article on Tuesday about 
waste in India misstated a process by 
which sewage can seep into adjacent wa-
ter pipes. It is leakage, not osmosis.

In the Nov. 19 Section A, an article about 
Japanese families’ efforts to recover from 
the 2011 earthquake and nuclear acci-
dent was accompanied by a photo of a 
resident placing supplies into a vehicle. 
The photo depicted Akie Arakawa load-
ing water supplied by the nonprofit group 
Fukushima Inochinomizu, not Rieko Okabe 
with produce from the group Three A.

IN our article titled, ‘Jaringan: Pua out to tar-
nish 1MDB’ on page 18, yesterday, the article 
mentioned that F.O.S. Apparel Group Sdn 
Bhd had investments in the Cayman islands. 
It has been brought to our attention that F.O.S. 
does not have any investment in the Cayman 
Islands. It is an operator of a chain of apparel 
stores under the F.O.S. brand in Malaysia.

November 20, 2014 Thursday 
In the Nov. 19 Business section, an ar-
ticle about restaurant wage-theft cases 
referred to Shaw San Liu, lead organiz-
er with the Chinese Progressive Assn. in 
San Francisco, as “he.” Liu is a woman.

We said Detekt, a new software tool backed 
by human rights experts and technology 
groups, allows members of the public to 
scan their computers and phones for sur-
veillance spyware used by governments; 
Detekt can be used to scan computers, but 
not phones, 20 November, page 12. The 
longer online version of the article also 
said that the security researcher Claudio 
Guarnieri, who developed Detekt, was 
German; he is Italian, but based in Germany.

An article on Wednesday about a speech to 
the United Nations Security Council by Zeid 
Ra’ad Al Hussein, the United Nations’ new 
top human rights official, who called on the 
Muslim world to denounce the extremist group 
that calls itself the Islamic State, referred 
incorrectly to the oil refinery at Baiji in Iraq. 
It was, until recently, under siege by Islamic 
State forces; they did not seize control of it.

A Nov. 18 A-section article about President 
Obama’s expected action on immigration 
incorrectly said that executive action by 
President Ronald Reagan allowed both the 
spouses and children of people legalized under 
the 1986 immigration law to remain in the 
country. Reagan’s executive action in 1987 
covered only the children of the newly legal-
ized immigrants. In 1990, President George 
H.W. Bush extended the benefit to spouses.

An article on Tuesday about a letter writ-
ten by an Egyptian-American dissident, 
Mohamed Soltan, and smuggled out of a 
Cairo prison where he has been on a hunger 

strike overstated what is known about the care 
he is receiving. While he has been hospi-
talized, it has not been determined whether 
he is receiving nutrients intravenously.

In the Nov. 19 Calendar section, a pho-
to caption accompanying an article about 
Marvel’s diversity efforts said that the comics 
publisher gave Thor a sex change in July. 
A female character replaced a male charac-
ter as Thor in an issue released in October. 
The change was announced in July.

An article on Wednesday about a terror-
ist attack on a Jerusalem synagogue that 
killed four worshipers and a police officer 
included erroneous information from the 
Israeli police about the child of the officer, 
Zidan Saif. The child is a girl, not a boy. 

There are nine blacks and seven whites on the 
Ferguson Commission announced Tuesday 
by Gov. Jay Nixon. The racial breakdown was 
incorrect in an editorial in Wednesday’s paper.

November 19, 2014 Wednesday 
An article on Saturday about President 
Obama’s plan to change the nation’s im-
migration enforcement system misstated 
the year young immigrants started protests 
that eventually prodded the administration 
to act. They began in 2009, not in 2012.

A Nov. 17 column by Jim Newton mischar-
acterized the role of the ACLU in helping 
formulate the LAPD’s policy on drones. 
Although officials from the group were con-
sulted several months ago, the ACLU is not 
currently working with the department on the 
issue and opposes deployment of the aircraft.

Two pictures from The Associated Press with 
a Critic’s Notebook article on Tuesday about 
reflections on the past and future of Berlin on 
the 25th anniversary of the fall of the Berlin 
Wall were published in error. The pictures 
showed Leipziger Platz in 1962 and today – 
not Potsdamer Platz, which came to symbol-
ize the concerns and expectations of what a 
unified Berlin should or should not look like.

November 18, 2014 Tuesday 
Israel announced plans in late October to 
build 1,000 new housing units in Jerusalem. 
A headline on an Oct. 28 World News 
article about the project incorrectly said 
Israel plans to build new settlements.

An article on Saturday about an announce-
ment by the jihadist group Islamic State that 
it planned to begin issuing its own currency 
overstated what is known about the steps 
taken by the Islamic State as part of its plan 
to restore the caliphate that dominated the 
Middle East more than 1,300 years ago. While 
some news reports and diplomats from the 
region said the group had started issuing 
passports, and images described as those 
passports were posted by the group’s sym-
pathizers on social media, the Islamic State 
never announced the issuance of passports, 
according to the SITE Intelligence Group, 
which monitors jihadist communications.

A Nov. 17 A-section article about Takeshi 
Onaga’s victory in Okinawa’s gubernato-
rial election and what it might mean for 
the relocation of a controversial Marine 
Corps air station incorrectly referred to 
the endangered sea mammals in the 

Henoko area as manatees. They are du-
gongs, distant relatives of the manatee.

November 17, 2014 Monday 
Charleston is the capital of West Virginia. A 
story Sunday about the Republican takeover 
of many elected offices had an incorrect city.

An article on Thursday about a United 
Nations report that found a sharp rise in 
opium cultivation in Afghanistan misstated 
the increase in cultivation in 2013 over the 
year before. It was 36 percent, not 49 percent.

The incident that led to a civil rights lawsuit 
filed by an African-American woman against 
a West Babylon diner occurred Aug. 16. The 
date was incorrect in a story yesterday.

An article on Thursday about the likelihood that 
the emissions targets of the climate pact between 
the United States and China will be met misstat-
ed, in some editions, the title of India’s leader, 
Narendra Modi. He is prime minister, not presi-
dent. And a chart with the article referred incor-
rectly in some editions to the United States’ car-
bon emissions. It has much higher emissions per 
capita than China – not the highest emissions per 
capita worldwide, a distinction held by Qatar.

An article on Thursday about a program 
by the Manhattan district attorney’s of-
fice that would help other cities clear their 
backlog of untested rape kits misspelled, 
in some editions, the name of a national 
DNA database. It is Codis, not Cordis.

November 16, 2014 Sunday 
An article on Nov. 2 about a proposal by 
Ed Miliband, the leader of Britain’s Labour 
Party, to replace the House of Lords with 
an American-style Senate referred impre-
cisely to the way legislation to replace the 
Lords would take shape. While it is most 
likely to be proposed by the prime minis-
ter’s office, the legislation does not have 
to originate there; it can be proposed by 
an individual member of Parliament.

The App City column in some editions last 
Sunday about two apps, HeatSeekNYC and 
Tug, misstated the temperatures that New 
York City’s building code requires for proper 
heating. Daytime temperatures in buildings 
must be 68 degrees, not 55, and nighttime 
temperatures must be 55 degrees, not 40.

In the Nov. 14 Section A, an article about 
negotiations between the Colombian govern-
ment and leftist rebels said that civil society 
groups estimate the Revolutionary Armed 
Forces of Colombia, or FARC, killed, abducted 
or “disappeared” as many as 220,000 people 
since 1990. The organizations cite the number 
as an estimate of victims of all armed groups 
in Colombia, including FARC, right-wing 
paramilitary fighters, criminal gangs and the 
military, since during the last half-century.

In the Nov. 9 Section A, an article about 
spending during the midterm election said that 
Democratic candidates and outside groups sup-
porting them spent a total of about $1.64 mil-
lion, according to the Center for Responsive 
Politics. They spent about $1.64 billion.

November 15, 2014 Saturday 
In the Nov. 13 California section, an ar-
ticle about disputes over the relevance 
of John Muir’s legacy misquoted Laura 

Pulido, a professor in USC’s Department of 
American Studies and Ethnicity, as saying 
the naturalist “actively worked to disgrace 
California Indians by taking their lands.” 
Pulido said Muir “actively worked to displace 
California Indians by taking their lands.”

An article last Saturday about efforts by 
Chinese leaders to improve the air qual-
ity in Beijing in time for the Asia-Pacific 
Economic Cooperation forum referred 
incorrectly to northwest winds from Mongolia 
that meteorologists expected would cause 
air quality in Beijing to deteriorate. To 
cause such air quality deterioration, winds 
would have to drop off, not move in.

A headline on an article in the Nov. 14 
Section A about playwright Lynn Manning 
said that violence in South L.A. took away 
his sight. The shooting that resulted in the 
loss of his sight occurred in Hollywood.

An article on Nov. 4 about a religious de-
fense of Egypt’s forcible removal of families 
from the Sinai Peninsula from a Muslim 
cleric, Mufti Shawqi Allam, referred incom-
pletely to his association with the Egyptian 
government. Although he was appointed 
by presidential decree after selection by 
the senior scholars of a government-owned 
religious institute, the mufti and his rul-
ings are said to be independent of the 
president under current Egyptian law.

The High & Low Finance column on 
Friday, about the way in which Hungarians 
ended up deeply in debt in Swiss francs, 
misstated Moody’s credit rating of OTP 
Bank, a large Hungarian-owned finan-
cial institution. It is Ba1, which is the 
highest junk bond rating, not Ba2.

Because of incorrect information from a 
source, a story on Page 3A in Wednesday’s 
paper misrepresented silica levels at 
three fracking sites. Encana had identi-
fied three work zones where silica would 
exceed OSHA levels if no controls were 
used. Also, because of a reporter’s error, 
Energy in Depth was misidentified. It was 
created by the Independent Petroleum 
Association of America. That group and 
the American Petroleum Institute sub-
mitted comments on the government’s 
proposed regulations for fracking sand.

November 14, 2014 Friday
An article on Oct. 28 about renewed scrutiny 
of immigration laws after an undocumented 
worker was accused of killing two sheriff’s 
officers in California referred imprecisely to 
the Trust Act, which California lawmakers 
passed to restrict the situations in which local 
police may detain immigrants for federal 
authorities. The law allows for some felony 
traffic convictions to result in an immigration 
hold. It does not specifically mention traffic 
violations that do not result in an arrest.

An article in some editions on Nov. 4 
about efforts to relocate remains belong-
ing to the Van Alsts, an old Queens fam-
ily, misstated the name of the hamlet in 
which Joris Stevenson Van Alst, their first 
ancestor to move to New York, settled. 
It was Dutch Kills, not Dutch Hills.

An article on Oct. 15 about the awarding of 
the Man Booker Prize to the Australian 

wird. Er wollte mit seinem geäußerten Zweifel 
in keiner Weise Menschen verletzen.

Im Beitrag „Vor einem Jahr der Jubiläen”, 
MZ vom 12. November, ist eine falsche 
Bezeichnung verwendet worden. Mit der 
Lokomobile ist natürlich nicht der Nachbau 
der Wattschen Dampfmaschine gemeint, die 
im Mansfeld-Museum in Hettstedt in einem 
1985 extra dafür errichteten Nebengebäude 
steht. Bei der Lokomobile handelt es sich um 
einen Dampfkessel, der auf dem Gelände des 
Museums steht und zu bestimmten Anläs-
sen angefeuert wird. Solche Technik diente 
früher in der Landwirtschaft als Antrieb für 
Dreschmaschinen oder für Dampfpflüge.

Liebe Leser,
in der Süddeutschen Zeitung wurde am 
12. November ein Artikel mit dem Ti-
tel Tod als Alltag” veröffentlicht, den wir 
auch auf Süddeutsche.de publiziert haben. 
Wir haben den Text, in dem es um 43 in 
Mexiko verschwundene Studenten geht, 
mittlerweile von der Seite genommen.

In dem Artikel stand unter anderem der 
Satz „Nachdem die mexikanische Justiz 
am Wochenende behauptet hatte, bei in 
einem Massengrab gefundenen Leichen 
handele es sich um die Studenten, stell-
ten die argentinischen Gerichtsmediziner 
nun klar: Sie sind es doch nicht.”

Leser haben uns darauf hingewiesen, 
dass die jüngste Erklärung der argenti-
nischen Forensiker sich auf die Leichen 
bezog, die bereits kurz nach der Tat vor 
einigen Wochen aufgefunden wurden. 
Seitdem wurden aber weitere menschliche 
Überreste im Bundesstaat Guerrero ent-
deckt, von denen nicht klar ist, ob sie von 
den verschwundenen Studenten stammen.

Die argentinischen Gerichtsmediziner 
stellen in einer Erklärung weiter fest, 
dass es bislang an keinem der Fundorte 
Übereinstimmungen zwischen den gefun-
denen Überresten und den verschwundenen 
43 Studenten gegeben habe. Endgültigen 
Aufschluss über den jüngsten Fund sol-
len Untersuchungen an der Universität 
Innsbruck erbringen, wie die mexikanische 
Generalstaatsanwaltschaft bekannt gab.

In unserem Artikel Soll München stolpern? 
(ZEIT Nr. 46/14) heißt es, dass die Stadt 
München „bei ihrem Versuch, für den 
Widerständler Kurt Eisner ein Denkmal 
am Hofbräuhaus anzubringen”, gescheitert 
sei. Tatsächlich befindet sich eine seinerzeit 
umstrittene Münchner Gedenktafel für Kurt 
Eisner in der Kardinal-Faulhaber-Straße, wo 
der Anführer der Novemberrevolution und 
kurzzeitige bayerische Ministerpräsident 
1919 ermordet wurde - nicht am Hofbräu-
haus und auch nicht am Bürgerbräukeller, 
wo Johann Georg Elser 1939 sein Attentat 
auf Hitler verübte. Zudem möchten wir 
präzisieren, dass die nahezu 50 000 bislang 
verlegten Stolpersteine heute in über 650 
deutschen Städten und Gemeinden sowie 
an rund hundert weiteren Orten in Europa 
zu finden sind. Wir bitten, diese Fehler 
und Ungenauigkeiten zu entschuldigen.

Montag 03. November 2014
In dem Artikel ist uns eine Namensver-
wechslung unterlaufen. Der erwähnte 
Tweet im Zusammenhang mit dem inner-
parteilich umstrittenen Begriff „Waziristan” 
stammte nicht von Jürgen Trittin, son-
dern vom Grünen-Chef Cem Özdemir.

c
o

r
r

e
c

tio
n

s a
n

d
 c

l
a

r
ific

a
tio

n
s

novelist Richard Flanagan for his nov-
el “The Narrow Road to the Deep North” 
misstated the origin of the novel’s title. It is 
taken from the title of a travel diary written 
in prose and in haiku by the 17th-centu-
ry Japanese writer Matsuo Basho; it does 
not come from a line of Basho’s haiku.

An article on Tuesday about Mary Berg, a 
Polish Jewish teenager who wrote one of the 
earliest firsthand accounts of the Nazi genocide 
to be published in English, misspelled the sur-
name of the journalist who helped her turn her 
diaries into a series of articles and then a book 
after she came to the United States in 1944. He 
was S. L. Shneiderman, not Schneiderman.

November 13, 2014 Thursday 
A photograph accompanying a report on 
12 November about rising tensions over 
the holy site in Jerusalem known to Jews 
as the Temple Mount and to Muslims as 
the Noble Sanctuary was given the caption 
“Palestinians protest in front of al-Aq-
sa mosque, which Israeli security forces 
raided and closed last week”. However, 
the building visible behind the protesters 
in the picture was actually the gold-cov-
ered Dome of the Rock; the nearby al-Aq-
sa mosque has a lead-covered dome.

A picture caption on Saturday with an 
article about Hungary’s gradual shift away 
from democratic capitalism and western 
values under Viktor Orban misstated the 
timing of Mr. Orban’s most recent election 
as prime minister. As the article correctly 
noted, he was last elected in April – not in 
2010, which was when he was first elected.

An article on Saturday about the comet 
Siding Spring and its flyby of Mars referred 
incompletely to the source of pictures 
that were taken of the comet on Oct. 19. 
Both Martian rovers – Opportunity and 
Curiosity – photographed the comet; the 
pictures were not solely from Opportunity.

A picture caption on Wednesday with an 
article about Detroit’s vulnerability to future 
fiscal crises despite a deal that allows it to 
emerge from bankruptcy left the incorrect 
impression that the old train station shown 
is connected to the city’s financial woes. 
While the station is emblematic of the urban 
decay of the city, it is privately owned and 
will not benefit from the bankruptcy deal.

An article on Tuesday about the Rosetta 
orbiter’s mission to put a lander on a comet 
referred incorrectly to the timing of one part 
of the mission. Rosetta was set to take a sharp 
turn toward the comet in the early hours of 
Wednesday, Eastern time, not on Tuesday. 
(Rosetta successfully made the turn.)

The Halmaj Journal article on Tuesday, 
about a Hungarian work program for the 
unemployed, and how it has taken effect 
in the village of Halmaj, misspelled the 
given name of the village’s mayor. He is 
Jozsef Toth, not Jozef. The article also 
transposed the given and family names of 
a communal worker. He is Jeno Baba.

November 12, 2014 Wednesday 
An article on Oct. 28 about an announcement 
by the Israeli government that it would speed 
up plans for more than 1,000 new apart-
ments in East Jerusalem misstated part of the 

name of the world body that the Palestinian 
leadership has asked for a resolution call-
ing for an end to the Israeli occupation. It 
is the United Nations Security Council, 
not the United States Security Council.

An article on Saturday about efforts by 
Japan and China to step back from a long-
standing dispute over islands in the East 
China Sea referred incorrectly to Japan’s 
control of the islands. Japan has held them 
for most years since the 1880s, not since 
World War II. (From 1945 to 1971, they 
were controlled by the United States.)

An article on Saturday about an F.B.I. 
agent who impersonated an Associated 
Press reporter referred incorrectly to a 
professor at Washington and Lee University 
who criticized the agent’s actions. The 
professor, Aly Colón, is a man. The arti-
cle also misstated the title of his profes-
sorship. Mr. Colón is the Knight Professor 
in Journalism Ethics, not the Knight 
Visiting Professor in Journalism Ethics.

An article on Nov. 3 about generating 
electricity from tides misstated the type 
of generating capacity exhibited by tid-
al plants generally. It is power-generating 
capacity, not energy-generating capacity.

November 11, 2014 Tuesday
An article in the Nov. 10 Section A about flight 
restrictions over Disney theme parks mis-
stated the Federal Aviation Administration’s 
positions on no-fly zones over Disney 
parks and sports events by implying the 
agency was seeking their removal. FAA 
Administrator Michael P. Huerta testified 
before Congress last year that, if the 2003 
congressional mandate were removed, the 
agency would not otherwise grant requests 
for no-fly zones above Disney properties 
under existing FAA rules. That 2003 law 
also made no-fly zones above sporting events 
permanent. If the congressional mandate for 
those zones were likewise removed, an FAA 
spokeswoman said last week, the agency 
would consider such zones on a case-by-
case basis and consult with other agencies.

A capsule summary on Saturday for an article 
about the departure of the editor of Amazon’s 
only literary imprint misstated the editor’s 
given name. As the article and a picture cap-
tion correctly noted, he is Ed Park, not John.

A Nov. 10 Page One article about safety 
concerns stemming from the use of drone 
aircraft at sports events incorrectly said that 
the Federal Aviation Administration ordered 
the Washington Nationals in February to 
stop filming their spring-training work-
outs with a drone. The Nationals decid-
ed on their own to end the drone flights, 
which were operated by an independent 
photographer working for the team.

A Nov. 9 Page One article about the mil-
itary alliance between the United Arab 
Emirates and the United States incorrectly 
identified the warplanes that UAE pilots 
flew to Libya to assist Egyptian forces in 
bombing a militia allied with the Muslim 
Brotherhood. The aircraft were Mirage 
2000 jets, not F-16 Fighting Falcons.

An article on Sunday about the Metropolitan 
Museum of Art’s restoration of a shattered 

marble sculpture of Adam by the Venetian 
Renaissance master Tullio Lombardo misi-
dentified which knee of the sculpture required 
a fiberglass pin. It was the left, not the right.

An article on Oct. 30 about the confirma-
tion in Tunisia of an election victory by the 
secular Nidaa Tounes party over the Islamist 
Ennahda party misstated the number of 
seats won by a new liberal democratic party 
called Afek Tounes. It won eight, not 15.

An article on Saturday about a judge’s approval 
of a bankruptcy plan for Detroit on Friday and 
how that ended a threat to the Detroit Institute 
of Arts, whose artworks could have been sold to 
help pay off city debt, misstated the institute’s 
long-range goal for its endowment. The goal is 
to raise it to $400 million, not to $600 million.

A report in the Observatory column last 
Tuesday about plant reproduction referred 
incorrectly to the sexuality of most plants. 
Plants that have both male and female organs 
are hermaphroditic, not self-pollinating.

November 10, 2014 Monday 
Wal-Mart Stores Inc. plans to have about 480 
Wal-Mart stores in China by the end of 2016. 
In some editions Monday, a Marketplace 
article about the effect of China’s austerity 
campaign on the retailer incorrectly said Wal-
Mart plans to add 480 stores by that time.

An article on Thursday about a report that 
implicated Chinese officials in the lucrative, 
and illegal, trade in ivory, which has sharp-
ly reduced Tanzania’s elephant population, 
misstated the prices for ivory at the time of 
the Chinese President Xi Jinping’s visit to 
Tanzania. It had doubled to $700 per kilogram, 
or about $318 a pound – not to $70,000 per 
kilogram, or $31,800 a pound. And the article 
referred incorrectly to Dar es Salaam in some 
editions. It is Tanzania’s largest city, not the 
capital. (Dodoma is the seat of government.)

A Nov. 9 Page One article about a U.S. 
airstrike aimed at Islamic State commanders 
in Iraq misstated the length of time that one 
militant leader, Abu Bakr al-Baghdadi, was 
detained by U.S. forces at Camp Bucca in Iraq. 
Defense Department officials said he was held 
there for less than a year, not for four years.

A Nov. 7 Page One article about signs of 
normalcy returning to Liberia’s Ebola-
stricken capital, Monrovia, misstated 
the name of the Ghanaian hip-hop artist 
whose music was playing at a gathering 
there. He is Sarkodie, not Sargo D.

An article on Oct. 17 about a study that found 
that the quality of the communication between 
children and their parents and caregivers was 
more valuable than the number of words heard 
in the development of a child’s language skills 
misspelled the given name and misstated the 
surname of a developmental psychologist at 
Stanford. She is Anne Fernald, not Ann Ferald.

An article on Thursday about the latest 
Internet sensation of “Alex from Target,” 
a picture of a teenager bagging merchan-
dise at the retailer that went viral online, 
described incorrectly a subsequent Internet 
posting of “Kel from Good Burger.” It was 
a frame from the 1997 film “Good Burger” 
starring the actor Kel Mitchell; it was not 
a photograph of a teenager in a job.

November 9, 2014 Sunday 
A photograph accompanying a report on the 
Financial pages (‘I have had some horrendous 
experiences.’ The life of a foreign oil work-
er in Kurdistan, 5 November, page 31) was 
captioned as showing “a pipeline near Irbil, 
in northern Iraq”. We should have paid more 
attention to the original photo agency caption, 
which said that the large object in the picture – 
shown being transported by lorry – was not 
a pipeline but a section of an oil refinery.

A picture in some editions last Sunday with 
the Nature column, about the yellow-rumped 
warbler, was published in error. It showed the 
Audubon’s warbler, not the myrtle warbler. 
(Both are yellow-rumped warblers, but the 
range of the Audubon’s warbler is limited to 
the western part of North America, while the 
myrtle warbler dwells in the eastern part.)

A picture caption last Sunday with an article 
about the growing skirmishes between the 
old guard in Gstaad, Switzerland, and the 
village’s newer inhabitants, using information 
from a photo agency, misidentified the build-
ing shown. It was the Grand Hotel Alpina, 
demolished in 1995 – not the Palace Hotel.

An obituary last Sunday about Bernard Mayes, 
a former Anglican priest who started the first 
suicide hotline in the United States and was 
later the founding chairman of National Public 
Radio, paraphrased incorrectly a passage in 
his autobiography, “Escaping God’s Closet: 
The Revelations of a Queer Priest.” Mr. Mayes, 
who was gay, wrote that he was drawn to the 
priesthood through his attraction to another 
churchgoer, who was not gay and who at one 
time intended to become a priest. He did not say 
he entered the priesthood “after being seduced 
by a member of the clergy.” The obituary also 
gave an outdated telephone number for the 
federally financed national suicide hotline. It 
is 1-800-273-8255, no longer 1-800-SUICIDE. 
(Calls to that number, which did receive 
federal financing for several years, have been 
rerouted to the current number since 2007.)

November 8, 2014 Saturday 
An article last Saturday about the revival of 
painful memories of Romania’s Communist 
past after allegations that a presidential 
candidate, Victor Ponta, was once an under-
cover agent, though after the Communist 
era, misspelled the surname of a former head 
of Romania’s foreign intelligence service. 
He is Teodor Melescanu, not Melenescu.

A map last Saturday with an article about 
the fall of Burkina Faso’s longtime presi-
dent, Blaise Compaoré, mislabeled Liberia 
as Ivory Coast. The map, which highlight-
ed Burkina Faso’s capital, Ouagadougou, 
correctly labeled Ivory Coast, which is 
west of Ghana and southwest of Burkina 
Faso; Liberia is west of Ivory Coast.

An article on Thursday about local initiatives 
around the country to ban hydraulic fractur-
ing misstated an action by the City of Los 
Angeles. The City Council voted to order 
the drafting of an ordinance to ban fracking 
until it is determined to be safe; it did not 
ban fracking. (A second vote, on the ordi-
nance itself, would be required to do that.)

November 7, 2014 Friday
An article on Oct. 25 about quarantines 
proposed by the governors of New York and 

New Jersey in response to Ebola misiden-
tified the organization that raised the issue 
of constitutional concerns surrounding a 
mandatory quarantine for people who have 
shown no symptoms. It is the American 
Civil Liberties Union of New Jersey, not 
the American Civil Liberties Union.

An obituary on Tuesday about David M. 
Abshire, who coordinated the Reagan 
administration’s response to investigations 
of the Iran-contra scandal, misidentified the 
country in which hostages at the center of that 
scandal were held. It is Lebanon, not Iran.

November 6, 2014 Thursday 
The Grocery Manufacturers Association 
is a trade group that represents most major 
food companies and opposes state-man-
dated labeling of foods with genetically 
modified ingredients. A Corporate News 
article Thursday about the fight over GMO 
labeling incorrectly omitted the word 
“opposes” in describing the group.

Indiana Gov. Mike Pence, a Republican, 
said, “We put our state on a pathway toward 
economic growth and education improve-
ment.” In a Page One article Thursday about 
the GOP’s path ahead after Tuesday’s election 
wins, Mr. Pence was incorrectly quoted as 
saying the state was on a path of “econom-
ic growth and economic improvement.” 

In an article on October 24 and an editorial 
on October 31, we incorrectly stated that 
Takehiko Nakao, president of the Asian 
Development Bank, had said he understood 
but did not welcome the establishment of the 
Asian Infrastructure Investment Bank. In 
fact, Mr. Nakao did not say that he did not 
welcome the bank, only that he understood it.

A change made during the editing process 
meant that the print version of an arti-
cle on 6 November about the US midterm 
elections said “Democrats were yesterday 
facing their worst congressional election 
results in decades”. In fact the 2010 elections 
were worse for the Democrats in terms of 
the scale of losses: while the Republicans 
gained six seats in the Senate then (slight-
ly fewer than this year), their gains in the 
House were far larger – more than 60 seats.

An article on Tuesday about the challenge fac-
ing David Cameron, the British prime minister, 
now that Chancellor Angela Merkel of Germany 
has signaled her disapproval of his plans to pla-
cate anti-European sentiment at home misstated 
Mr. Cameron’s timetable for a referendum on 
the European Union. He has pledged to bring 
it before the voters by 2017, not by 2015.

The Laugharne Journal article on Oct. 
27, about celebrations in Laugharne, 
Wales, marking the 100th birthday of 
Dylan Thomas, referred imprecisely to 
the location of last month’s NATO sum-
mit meeting. While some events were held 
in Cardiff, the Welsh capital, the meeting 
was held mostly in Newport, Wales.

An article in some editions on Saturday 
about a New York City employee who was 
suspended for answering customer-service 
calls like a robot misspelled the surname of 
the employee’s supervisor at one point. As 
the article noted correctly elsewhere, the 
supervisor is Barry Novack, not Novak.

Samstag 01. November 2014
In der Ausgabe 10/2014 haben wir in 
der Rubrik „Meine erste Million” mit 
dem dänischen Skype-Investor Morten 
Lund über Reichtum und Abstieg 
gesprochen. Im Bild zu sehen war aber 
sein Gründerkollege Niklas Zennström. 

Donnerstag 30. Oktober 2014
In der Ausgabe 44 ist uns auf Seite 57 
in der Besprechung „Junge ohne Licht” 
des Buchs „In den Gangs von Neukölln” 
von Christian Stahl leider ein Fehler un-
terlaufen: Yehya E. muss nicht für sechs, 
sondern für fünf Jahre ins Gefängnis.

Donnerstag 23. Oktober 2014 
Im Leitartikel unserer gestrigen Ausgabe 
(„Willkommen an der Alster”) haben wir die 
Klage gegen eine Flüchtlingsunterkunft an 
der Straße Offakamp versehentlich in den 
falschen Stadtteil verlegt. Dieser Abschnitt 
des Offakamps liegt nicht, wie berichtet, in 
Groß Borstel, sondern in Lokstedt. Insofern 
war die Kritik an Groß Borstel und seinen 
Bewohnern unberechtigt. Tatsächlich gibt 
es in Groß Borstel gleich mehrere Einrich-
tungen für Flüchtlinge (Sportallee, Hesel-
stücken, Borsteler Chaussee) und ein großes 
bürgerschaftliches Engagement für diese. 

Montag 06. Oktober 2014
Der KURIER berichtete am 29. Septem-
ber auf den Seiten 1 und 4/5 über „Die 
Akte S-Bahn”. Der Artikel enthielt einige 
Aussagen, die der Korrektur bedürfen. Der 
Geschäftsführer der Berliner S-Bahn, Peter 
Buchner, legt Wert auf die Anmerkung, dass 
er „zu keinem Zeitpunkt einen Fünf-Mi-
nuten-Takt auf der Ringbahn angekündigt” 
hat. Er habe vielmehr „dargestellt, dass die 
von mir vorgeschlagene Fünf-Minuten-Tak-
tung innerhalb (!) des Ringes technisch 
erbringbar ist”. Die Taktung „kostet die Bes-
teller rund 1 Mio. Euro im Jahr”. Wir hatten 
von höheren Kosten geschrieben. Aber Buch-
ner hat in allen genannten Punkten recht. 

Samstag 04. Oktober 2014 
Am 22. September ist in der „Welt”-Ham-
burg auf Seite 25 unter der Überschrift 
„Harburger Moscheen unter genauer 
Beobachtung” ein Artikel erschienen, den 
wir versehentlich mit einem falschen Foto 
bebildert haben. In dem Artikel ging es 
um die Beobachtung der Taqwa-Moschee 
in der Anzengruberstraße und der El-Im-
an-Moschee am Krummholzberg durch den 
Verfassungsschutz. Auf dem in der „Welt” 
dazu abgebildeten Foto ist dagegen die 
Moschee in der Maretstraße zu sehen, die 
zur türkisch-islamischen Union gehört und 
mit den im Artikel erwähnten radikalen 
Tendenzen nichts zu tun hat und auch nicht 
vom Verfassungsschutz beobachtet wird. 
Wir bitten, diesen Fehler zu entschuldigen.

Mittwoch 01. Oktober 2014
In der Ausgabe 09/2014 hat Capital unter 
der Überschrift „Komplizierte Zahlungen“ 
über Entschädigungen nach dem Einsturz 
des Fabrikgebäudes Rana Plaza in Bangla-
desch (Seite 65) berichtet. Die Modekette 
H&M legt Wert auf die Feststellung, dass 
ihre H&M Conscious Foundation zwar in 
den Entschädigungsfonds einzahlt, aber 
kein Zulieferer von H&M vor dem Un-
glück in dem Gebäude produziert hat. 

***

c
o

r
r

e
c

ti
o

n
s 

a
n

d
 c

l
a

r
if

ic
a

ti
o

n
s

A film review on Friday about the documentary 
“Point and Shoot,” about Matthew VanDyke, 
who spent several years filming a 35,000-mile 
motorcycle trip through North Africa and the 
Middle East, referred incorrectly to a scene 
in Libya where Mr. VanDyke, who fought in 
the conflict there, aims his gun out a window 
(and misses his target). He said it would be 
his first experience shooting someone; he 
did not use the word “homicide.” The review 
also referred incorrectly to Mr. VanDyke’s 
childhood entertainment. While he says in 
the film that he watched action movies and 
played video games, he does not say that he 
“devoured adventure comics.” The review also 
misidentified the country where Mr. VanDyke 
cites a ubiquity of cellphone cameras among 
fighters. It is Libya, not Iraq and Afghanistan. 
And the review referred incorrectly to his 
entry into Libya and experiences there. He 
entered alone, not with friends, and that was 
where he first picked up “a heavy machine 
gun,” not where he learned to shoot a gun.

November 5, 2014 Wednesday 
The Keystone XL pipeline would send up to 
830,000 barrels of oil per day through the 
center of the country to Gulf Coast refineries. 
A Page One article Wednesday about busi-
ness hopes for the new Congress neglected 
to indicate the figure is on a per-day basis.

Marianne Kah, chief economist of 
ConocoPhillips, said oil prices would need 
to fall to $50 a barrel “if you wanted to 
completely halt production” of U.S. shale 
oil. A Page One article on Oct. 30 about oil 
prices and the U.S. energy boom incorrect-
ly quoted Ms. Kah as saying prices would 
need to fall to $50 a barrel “to really harm 
oil production” in U.S. shale basins.

A World News photo Tuesday showed 
Indian border troops in brown uniforms 
and Pakistan Rangers in black in a parade 
at the countries’ main border crossing. 
The photo caption mislabeled the forces 
and incorrectly described the uniforms.

An article on Tuesday about the final hours 
of campaigning for the midterm elections 
referred incorrectly to the 1.5 million tel-
evision advertisements aired during the 
midterm election cycle. The number in-
cludes all broadcast television advertise-
ments, including those by candidates – not 
just advertisements by outside groups.

An article on Saturday about the Discovery 
Channel’s broadcast of Nik Wallenda’s 
high-wire walk between two Chicago sky-
scrapers described the reach of the televised 
event incorrectly. It was beamed to more 
than 220 countries and territories, not to 
that many countries alone. (There are 195 
countries in the world, or 196 if Taiwan 
is included as an independent country).

November 4, 2014 Tuesday 
An article (Activists say pressure working 
as SodaStream moves out of West Bank, 30 
October, page 3) included a quote from the 
boycott, divestment and sanctions (BDS) 
movement that referred to Rahat as “a planned 
township in the Naqab [Negev] desert”. To 
clarify, Rahat is an existing town whose pop-
ulation was recorded as over 53,000 in 2010.

An article on Saturday about gun con-
trol measures on the ballot in Washington 

misstated the number of students killed in 
a shooting last month at a high school in 
Marysville, Wash. It is three, not two.

November 3, 2014 Monday
An article in the Nov. 1 California section 
about the 1974 discovery of Lucy, the partial 
skeleton of an ape-like creature, misidentified 
Lucy’s species as Australopithecus africanus. 
The species is Australopithecus afarensis.

A-section article about Israel’s par-
tial reopening of the al-Aqsa mosque in 
Jerusalem misattributed comments call-
ing for a “day of rage” in the West Bank. 
The remarks were made by Fatah, the 
political party of Palestinian President 
Mahmoud Abbas, not by Abbas himself.

A reporting credit was omitted on 
Wednesday for an article about the resig-
nation in August of the official who in-
vestigated the Secret Service’s 2012 pros-
titution scandal and then was implicated 
in his own incident involving a prostitute. 
Frances Robles contributed reporting.

November 2, 2014 Sunday 
In the Sept. 21 Section A, a photo caption 
with an article about the release of Turkish 
hostages referred to Ahmet Davutoglu 
as Turkey’s foreign minister. Davutoglu 
became prime minister in August.
An article on October 30 about the interception 
by RAF jets of a civilian aircraft described 
the plane as a “Russian-made” Antonov An-
26 cargo plane. Antonov An-26s were not 
produced in Russia, but in Soviet-era Ukraine.

An article on Oct. 12, about a boy’s fascina-
tion with battlefields, referred incorrectly to 
the residents of Hawaii who made up a third 
of the population at the time of Pearl Harbor. 
While some were Japanese citizens, most 
were people of Japanese ancestry; there-
fore, they were not all Japanese citizens.

November 1, 2014 Saturday 
In the Oct. 31 Section A, an article about 
Jordan’s decision to ban celebrations relat-
ed to Halloween said that alcohol is illegal 
in the country. Alcohol is legal there.

An art review on Friday about “Helena 
Rubinstein: Beauty Is Power” at the 
Jewish Museum in Manhattan, using in-
formation from the museum, referred 
incorrectly to the acquisition of a Helena 
Rubinstein ring by Andy Warhol, who 
drew her portrait in 1957. He bought it; it 
was not a gift from her. (The drawing and 
the ring are included in the exhibition.)

October 30, 2014 Thursday 
Turkish President Recep Tayyip Erdogan 
attended a celebration of the 91st anniver-
sary of the Turkish republic in Ankara on 
Wednesday. A photo caption accompany-
ing an article Friday about Turkish influ-
ence in the Middle East incorrectly said 
Turkey was marking its 85th anniversary.

October 29, 2014 Wednesday 
A Wall Street Journal article in February 
reported that some high-frequency traders 
were getting direct feeds of corporate news 
releases from Business Wire. A Money 
& Investing article Wednesday incorrect-
ly characterized the article by saying the 
traders were getting the releases early. 

Corrections and Clarifications 
is an ongoing publication, an edited 
compilation of daily revisions, retractions, 
re-wordings, distinctions and apologies 
to print news from September 2001 to the 
present. A reverse-chronological catalog of 
lapses in naming and classification, of tangled 
catchphrases, patterns of mis-speech and 
inflection, connotation and enumeration.

With purely editorial credit to those who have 
provided the material for this publication 
by having seen fit to correct themselves, or 
having seen themselves fit to correct others; 
who have sought in some public way to 
offer apologies or clarifications—to redeem, 
reveal, revise, retract, or shift, to simulta-
neously claim, deny, and reattribute blame 
and responsibility. Credit is due for these 
well-documented efforts to apologize for 
what is being done and for what has already 
been done, for continuing attempts to un-
say what is said, un-mean what is meant. 

Credit at a variety of levels to those seekers, 
processors, middle managers, and ultimate 
regulator of public information who take it 
upon themselves (or impose it upon others) 
to re-name, re-classify, disguise, defuse or 
be de-briefed; who find clever metaphors 
to obfuscate, euphemize and mystify; who 
disseminate information according to  
political structures coincident with particular 
economic interests, who consent to use lan-
guage to dismiss, excuse, cushion, cover and 
obscure the consequences of actions and the 
submerged structures behind events. And ul-
timately who, regardless of stated intentions, 
occasionally reveal something, piece by piece 
through slips in language and naming systems.

This is a newspaper without headlines, 
allowing such doubletalk to talk to itself. 
Perhaps what is conveyed unintentionally, 
and by repetitious mistakes, is more re-
vealing, more historically identifiable, and 
substantially less conciliatory than it is meant 
to be. This is both fortunate and inevitable.  

With further acknowledgment to readers 
who regard these revisions, regrets, and 
retractions with the same skepticism 
they have the originals. 

Anita Di Bianco

Printed in an edition of 100 
in Berlin, December 2014
Design: Leaky Studio 

Sources
The Atlanta Journal-Constitution; Denver 
Post; The Guardian (UK); Los Angeles 
Times; New Straits Times (Malaysia); The 
New York Times; Newsday (New York); 
Pittsburgh Post-Gazette; St. Louis Post-
Dispatch (Missouri); San Jose Mercury 
News (California); South China Morning 
Post; Star Tribune (Minneapolis, MN); 
Tampa Bay Times; The Washington Post

Abendblatt.de - Hamburger Abendblatt 
Online; Allgemeine Zeitung; Berliner Kurier
Berliner Morgenpost; Berliner Zeitung; 
Capital; Der Standard; dpa-AFX; Jüdische 
Allgemeine; Mitteldeutsche Zeitung; 
Rheinische Post Duesseldorf; Der Spiegel; 
Stuttgarter Zeitung; Süddeutsche Zeitung; 
Der Tagesspiegel; Die Welt Hamburg; Die Zeit


